Horváth Janisz
1 Tanfolyam • 5 HallgatókBiography
„Az ecsetet a kéz, a kezet a csukló, a csuklót a szív irányítja.” / Shi Tao (1642–1707) kínai festő
A kínai vizuális kultúra meghatározó része a kínai festészet. A vonalesztétikára épülő művészeti ág jelentős különbségeket mutat az európai festészet mellett nemcsak képi világában, hanem az anyagok, eszközök és festési technikákban is.
Kurzusaimon a kínai virág madár festészet különleges világába vezetem az alkotni vágyó, a ázsiai kultúra iránt érdeklődő hallgatóimat. A Modul Art Academy kiscsoportos, műtermi kurzusain lehetőséget biztosítunk személyes konzultációra is.
Horváth Janisz az európai és a kínai kalligráfia hazai mestere. Támogató személyisége, széles műveltsége és kiváló előadói stílusa által kurzusai inspiráció és kulturális élmény minden művészetek, kultúra iránt érdeklődő számára.
A Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola után a lipcsei Grafikai- és Könyvművészeti Főiskolán szerzett jeles diplomát Alkalmazott grafika szakon. Hosszú éveket dolgozott a könyv- és újságkiadó cégeknél tervezőgrafikusként, oktatott a MOME-n, a Keleti Nyelvek Iskolájában és a Budapesti Metropolitan Egyetemen Betűrajzot, nyugati és kínai Kalligráfiát. Több mint két évtizede foglalkozik a kínai kalligráfiával, 2010-ben a hangzhou-i Kínai Művészeti Akadémián kalligráfia mesterkurzuson kapott Kiváló Minősítést.
Jelenleg több hazai egyetem meghívott oktatója (ELTE, METU, Szegedi Tudományegyetem). Szakmai-tudományos munkái az utóbbi években:
– Kínai kalligráfia, 2015 /szakmai lektor
– Angol-magyag-kínai HKO (Hagyományos Kínai Orvoslás) szótár, 2019 /tipográfia
– cikkek a kínai vizuális kommunikáció témakörében (Sinológia tanulmányok, Konfuciusz Könyvtár)
2021 novemberében jelent meg Zhao Mengfu „Hatstílusú Ezer írásjegyes mű” kalligráfiáját bemutató könyve, amely egyben a klasszikus kínai kulturtörténeti szöveg első magyar nyelvű összeállítása és esztétikai elemzése is. „Miért állítottam össze ezt a könyvet? – kérdezi több ismerősöm. Mert engem érdekelt, és most is érdekel a vonalak által megmutatkozó ember. Mint ahogy a nyugati grafológia tudománya az írásképből elemzi az egyén szellemiségét, jellemét, úgy keresik a kínaiak a kalligráfiát alkotó művész életérzését, ahogy ők mondják: az Úton járás életteliségét...”
Szakmai példakép: Kan Tai-keung 靳埭強